Online shoppen en consumentenrecht: retourrecht en informatieplicht verkoper

Het is tegenwoordig gemakkelijker dan ooit om via online platforms producten aan te schaffen; met nog geen drie keer klikken zitten die nieuwe schoenen in het winkelmandje en de volgende dag worden ze thuis afgeleverd. Het is natuurlijk ideaal dat dit allemaal zo snel verloopt, maar wat zijn precies de rechten van de koper in dit geheel? Mag je de schoenen gewoon weer retour sturen als ze niet passen? En wat als ze al kapot blijken te zijn als ze worden thuisbezorgd?

In de hierboven omschreven situatie is sprake van een zogenaamde consumentenkoop: er wordt een roerende zaak (de schoenen) aangeschaft door een persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, bij een verkoper die dat juist wél doet. Voor consumenten gelden bepaalde (voor)rechten bij (online) aankopen, waarvan er hieronder twee zullen worden uitgelicht.

Garantie

Een verkoper is verplicht een ‘deugdelijk’ product te leveren. Onder welke voorwaarden een product deugdelijk is, hangt af van het soort product; het gaat erom wat de koper redelijkerwijs mag verwachten bij normaal gebruik van het product. Voor die beoordeling zijn bijvoorbeeld de prijs en het merk van het product van belang. Terugkomend op het voorbeeld waarmee dit blog begon: van schoenen van Nike mag men een betere kwaliteit verwachten dan van schoenen van AliExpress. Indien de nieuwe merkschoenen dus al beschadigd aankomen, is de verkoper verplicht het aankoopbedrag terug te storten of moet hij vervangende schoenen opsturen.

Retourrecht

Een consument heeft het recht de koop binnen veertien dagen, zonder opgaaf van reden, te ontbinden. Die termijn gaat lopen vanaf het moment van ontvangst van het gekochte product. Dat betekent dat in het eerder genoemde voorbeeld, de schoenen nog geretourneerd kunnen worden tot veertien dagen na ontvangst. Die veertien dagen vormen het minimum; een verkoper kan er ook voor kiezen een langere retourtermijn te hanteren. Dat zal dan vaak in het retourbeleid van de verkoper worden aangegeven. De verkoper is ook verplicht om aan te geven welke voorwaarden gelden voor een retour en hoe een koper een gekocht product kan retourneren.

Hoewel sommige (kleine) webshops het retourrecht nog wel eens uitzonderen bij een uitverkoop, staat de wet dit niet toe. Ook in de uitverkoop gekochte artikelen vallen in beginsel onder het retourrecht. Sommige producten kunnen wel van het retourrecht worden uitgezonderd, bijvoorbeeld vanwege hygiëne of gezondheidsbescherming (denk aan sieraden of ondergoed).