Rechter: "klant van failliet energiebedrijf moet bij overname contract behouden"

In een recente uitspraak, van 10 oktober, van de Rechtbank Amsterdam is geoordeeld dat klanten van een failliete energieleverancier, Flexenergie, hun oude energiecontract behouden als een nieuwe leverancier het klantenbestand van de oude leverancier overkoopt. In de zaak ging het over een energieleverancier die failliet was gegaan waarvan het klantenbestand was overgenomen door een andere energieleverancier, Innova. Een klant die nu bij Innova zijn energie moest afnemen, was het niet eens met de tarieven die Innova hanteerde. Ze wilde dat haar oude contract met veel gunstiger, vaste tarieven werd gerespecteerd. Toen Innova dit weigerde heeft ze de overeenkomst ntbonden. Innova liet het hier niet bij zitten en eiste bij de kantonrechter betaling van de bedragen die de consument op basis van het nieuwe contract zou zijn verschuldigd. De rechter ging in zijn uitspraak hier niet in mee en stelt dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk. De klant is niet juist geïnformeerd over het nieuwe energiecontract. De klant had dit nieuwe energiecontract nooit zo gewild. Hierdoor is het nieuwe energiecontract vernietigbaar en zou het oude contract met de toen geldende tarieven moeten doorlopen. Dit is volgens de consumentenbond en anderen een uitspraak die heel gunstig kan zijn voor consumenten. Alle consumenten die eerder een hogere energierekening kregen doordat zijn energieleverancier failliet ging, zouden immers met dit vonnis schadevergoeding kunnen eisen. Na Flexenergie gingen er nog zeven andere energieleveranciers failliet. Het is dan wel afhankelijk hoe de overname heeft plaatsgevonden. Het geldt namelijk alleen als er een overeenkomst is gesloten tussen de curator van de failliete energiemaatschappij en de nieuwe energieleverancier.

Bij een definitief faillissement van een energieleverancier zijn er twee mogelijkheden. Een leverancier die failliet gaat kan een nieuwe leverancier krijgen die het klantenbestand honoreert, of de Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst een of meerdere noodleveranciers aan, die het klantenbestand dan verplicht moeten overnemen. Helaas krijgen klanten dan een nieuw variabel contract van de nieuwe leverancier met de op dat moment geldende tarieven. Aangezien de energieprijzen nu hoger liggen dan normaal is dit voor deze klanten heel vervelend. In de zaak had Innova zelf het klantenbestand van Flexenergie overgenomen maar de overgenomen contracten niet gehonoreerd. De rechter heeft nu geoordeeld dat dit niet rechtmatig is. Dit heeft mogelijk ook veel gevolgen voor de 90 duizend klanten die vorig jaar gedwongen naar Eneco overstapten. Bij het faillissement van Welkom Energie kocht Eneco het volledige klantenbestand over. Die klanten behielden niet hun oude contract, maar moesten het veel hogere variabele tarief van Eneco gaan betalen. In de uitspraak van de Rechtbank Amsterdam ging het weliswaar om twee andere energieleveranciers die op soortgelijke manier hebben gehandeld maar als het klantenbestand van Welkom Energie op dezelfde manier is verkocht aan Eneco, als bij de twee leveranciers waar het in de uitspraak over ging, dan ligt voor de hand dat Eneco ook verkeerd heeft gehandeld. Klanten die eerst bij Welkom Energie zaten en nu bij Eneco en daardoor vastzitten aan het veel hogere variabele tarief zouden dan eventueel schadevergoeding kunnen eisen.